Obecnie opracowywane jest studium wykonalności dla terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Ma być ono gotowe do końca br. Jak podaje PAP – projektant jego morskiej części prof. Stanisław Gucma z Akademii Morskiej w Szczecinie twierdzi, że terminal może obsługiwać rocznie ok.150 kontenerowców oceanicznych i 330 mniejszych kontenerowców.
Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zlecił trójmiejskiej spółce Wuprohyd opracowują obecnie studium wykonalności dla
terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Nad jego częścią morską pracują eksperci ze szczecińskiej Akademii Morskiej.
– Docelowa roczna zdolność przeładunkowa terminalu to 1,5 mln TEU. Rocznie przewidujemy 150 wejść kontenerowców oceanicznych długich na 400 metrów i 330 wejść tzw. feederów, czyli mniejszych kontenerowców długości 250 metrów. Terminal jest tak projektowany, żeby przy nabrzeżach jednocześnie mogły stać dwa kontenerowce oceaniczne i jeden feeder – powiedział Gucma. Przewidziano w nim także miejsce dla barek kontenerowych.
Terminal będzie drugim portem zewnętrznym położonym na wschód od istniejącego gazoportu. Przedstawi ciel Akademii Morskiej podał, że gotowe są już wszystkie parametry terminalu, czyli kształt, rozmiary i głębokości.
Place składowe terminalu będą położone na stworzonym półwyspie mniej więcej równoległym do istniejącego falochronu osłonowego gazoportu i w odległości około 600 metrów od niego – powiedział Gucma. Jak dodał, półwysep długi na 1,3 tys. metrów i szeroki na 600 metrów zostanie usypany z urobku z samego portu i podejścia do niego.
Gucma powiedział także, że oprócz samego portu trwają prace nad rozwiązaniem problemu zwiększonego ruchu statków na torze podejściowym do niego. Kontenerowce będą korzystały z tego samego toru, z którego obecnie korzystają gazowce, ale trzeba go będzie przebudować. Obecnie ruch na nim jest jednokierunkowy.
– Docelowo gazowiec będzie wchodził raz w tygodniu do portu, a kontenerowce będą wchodziły trzy w ciągu doby. Tor nie może być jednokierunkowy. Metodą optymalizacji określamy w tej chwili do, którego miejsca ma on być w przyszłości jednokierunkowy a, od którego dwukierunkowy tak, aby umożliwić mijanie się statków – wyjaśnia Gucma.
Według założeń terminal ma w przyszłości dać ponad 1 tys. miejsc pracy. Według
ZMPSiŚ, ma być on znaczącą konkurencją dla już funkcjonujących terminali basenu Morza Bałtyckiego oraz Morza Północnego, a także zapewnić podstawę do dalszego wzrostu znaczenia portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu.
Zaletą lokalizacji terminalu w Świnoujściu jest jego dostęp do zaplecza lądowego. W bezpośrednim sąsiedztwie jest droga krajowa nr 93 oraz nr 3 wpisana do sieci tras europejskich o symbolu E65, łącząca kraje skandynawskie z krajami basenu morza śródziemnego w ramach korytarza Bałtyk-Adriatyk leżącego w sieci TEN-T. Podobnie jest z połączeniem kolejowym nr 401, które poprzez linię E59 oraz C-E 59 zyskuje bezpośrednie połączenie z największymi ośrodkami przemysłowymi kraju oraz zagranicy. Dodatkowe możliwości otworzą się po użeglownieniu Odrzańskiej Drogi Wodnej.